Aga just sellepärast, et ÕE tahtis ja direktsioon kiitis heaks. Esimene pärast vaheaega nädal on niigi heitlik ja hüplik: kellakeeramine, soojalt maalt külma ja vihma maandumine (muidugi mitte kõik õpilased, aga mõned ikka) ja muidu perepuhkused peamiselt kodumaistes spaades. Kel vanavanemad varuks, sai need ka vaheaja ette rakendatud ja kõurikud kenasti kodust minema transporditud.
Sellepärast anti võimalus 31- okt. kostümeerida, pakkuda kohvikus igasugu mitte just isuäratavate nimedega isuäratavaid suupisteid, viia konkursile eriti nunnult skalpeeritud kõrvits ja kiita parimaid nõidadest õpetajaid.
Mullu olevat toimunud õpilaste kostüümide hindamine, aga oh õudu, emmed polnud tulemustega rahul. Miks mitte kutsuda püünele nõiad õpetajad. Need, kes vastu ei hakanud.
Uurisin ajalugu ja kirjutasin välja selle, mis mulle meeldis.
31. oktoobril tähistatakse kõikide pühakute ööd - iidset keldi kommet, millega austati surnute jumalat. Hiljem sai sellest haldjate, vaimude ja nõidade püha. Rituaal on 2500 aastat vana ja seda täiendasid iirlased. Õõnestatud kaalikast toodi ühislõkkest süsi. Hiljem asendasid Ameerikasse väljarändajad kaalika kõrvitsaga. Halloweeni ajal tehakse lõket või põletatakse küünlaid, et hoida endast ja oma kodust eemal halbu vaime ja eksinud hingi. Ennustamiseks kasutatakse õunu, kreeka pähkli koori, kastaneid.
1980-ndatest rakendati püha ette kommertsvanker-poodides hakati müüma maske, nõiamütse jm. rekvisiite. ( Alkeemia)
Wikipeedia: 31. okt. nimetus All Hallows Eve (läänekristliku pühakutepäeva, 1.nov. eelõhtu)
"Komm või pomm", originaalis "trikk või komm" küsimine võimaldab maskides ja kostüümides lastel naabreid kollitada. Kui naaber jagab komme on kõik korras, kui aga mitte, siis võib talle mõne vembu teha.
Selle sanditamise kohta on minul kui kortermaja elanikul oma arvamus. Trepikodade uksed on enamjaolt lukus, võõrad tekitavad kõhedust. Aga kui lastele meeldib ja nad teadvustavad päeva tähenduslikkust, siis las sanditavad minugi poolest nii pühakute - mardi- ja kadripäeval. Kannatan välja, kui just massiliseks ei muutu. Üks õpetaja teadis lisada, et kõrvits kodu ukse ees näitab valmisolekut külalised vastu võtta.
Aga peod koolis, lasteaias, töökohas - miks mitte.
Näiteks Poeg 3 õmbles pool ööd viie aastasele piigale nahkhiire kostüümi. Ja algklassides käivad pojad said ka oma jao. Rõõmu jätkus sügisesse.
Pildil Mariann ehk emane luukere (tema enda sõnad), kes kahe ürituse kokkulangemisel pidi hoopis Perenaisena muuseumis leiba küpsetama
..
...
ja nüüd minu tähetund...
seekord ma tõesti nautisin rolli (hommikune meik oli veidi kvaliteetsem)
ja nüüd parimad meist!
9 kommentaari:
Alkeemia on küll kõige väiksem koht, kust infot hankida. See rohkem new-age'laste leht, kus kõik on segamini aetud nagu pudru ja kapsad. Samas ei saa haloweeni koos oma luukerede, veristatud hullunägude ja nõidadega kõrvutada pühakutega, sest juba sõnasse "pühak" tuleb suhtuda kui millessegi ilusasse ja hingelisse. Pole veel kordagi kuulnud et pühakutest oleks räägitud kui inimesi ehmatavatest hulludest.
Anonüümne - sul võib isegi õigus olla. Sellepärast siis minultki selline pealkiri.
Kui veel 20-25 aastat tagasi nägin hingedepäeval majade akendel küünlatulukesi, siis umbes 5 aastat tagasi põles seal vaid mõni üksik. Täna märkasin et ümberkaudsetel majadel ühelgi aknal ei põlenud enam ühtki küünalt...
Nii kaugele oleme siis jõudnud - uus ajastu nimetusega Hingetu Eesti. Selle asemel on kõrvitsate irvakil näod ning nõidade näomaalingutel hullunud pilgud. Väikesed lapsed aga on selgeks õppinud uue moodsa sõna - kolli.
nüüd vaidlen küll vastu: elad ilmselt väga kurvas/kurjas kohas. Meil kalmistud mäletavad kadunuid küünlatuledes, kirikutes kõlab kaunis muusika ja kodude akendel vilgub küünlaleek.
Ilmselt elan kohas, kus vanem generatsioon on siitilmast juba lahkunud ning uus põlvkond on peale kasvanud, kes küünlasüütamise kommetest ei tea midagi. Kurvaks teeb see loomulikult.
Õpetajad, olete Super! Vist kõik emased, tundub? Peamegi hakkama rõhutama meie eripäraseid külgi välimuses, ilutsemisest ei tule enam midagi head välja, me ju ei talu kommentaare "oioikui kaunis, särav ja seksikas tütarlaps-vanur!" Ikka omanäoline vanur, kes samas ei riiva ilumeelt ka!
Teine osa teemast- elame heas kohas ja vast oskame head leida. Igalpool küünlad, nii tööl kui kodus. Ja töötame ka õigetes kohtades. Reede, 2 nov. õhtut Rakvere keskväljal ja kirikukontserti ei suuda kirjeldadagi, nii kaunis ja hinge liigutav. Ja maitsekalt raame laiendav.
Päevalill - aitäh suurepärase tagasiside eest! Proovin tuvastada:
Neiu valges, vapustava pabermaskiga, on päriselus tööõpetuse õpetaja Toivo R.
Direktsioon kannab kõrgeid torukübaraid :) Ja mina sain eriauhinna a la omanäoline vanur :))))
Eilne õhtu oli tõesti kogukonnanäoline. Veel tänagi meeles kirikuõpetaja sõnad: võtke aega endale ja lähedastele. Elame õiges kohas, aga veel praegu on Väike-Maarja surnuaed küünlatules. Aknast näen.
Väga vahvalt oled saavutanud päevakohase väljanägemise!
Veel mõni aeg tagasi tõmbasin ka mina nina vingu, et misjaoks see Halloween, importvärk, meil on oma kadri- ja mardisandid. Aga nüüd, kui ma näen laste õhinat neid kostüüme proovides ja elevust nendega ringi käia, siis pole mul selle vastu enam midagi. Olgem ausad, need hirmuäratavad kostümeeringud annavad laste fantaasiale rohkem mänguruumi, kui mardi- ja kadrisanditamine. Pealegi, üks ei välista teist. Nagu ei võta halloween ära hingedepäevalt tema sisu. Pealegi on ju ka hingedepäeva tähistamine üsna uus nähtus meie nn.komberuumis.
Bianka - täpselt nii see ongi. Saan aru, kui seltsimajas või vabaõhumuuseumis sanditatakse ja näidatakse kuidas seda tehti. Neljanda klassi muusikatunnis mardikommetest rääkides küsis 1 muidu väga vaikne poiss: aga miks nad korteritesse viljateri viskavad ja head vilja- ja karjaõnne soovivad. Pigem siis kassi-ja koeraõnne :)
Eks ma nov. lõpus kirjutan ja pilditan kuidas meil see kadripäev koolis välja tuli.
Postita kommentaar