Teisipäev, 13. november 2018

Elu on teater, kus meie kõik tasuta näitlejad



Ma pole kunagi nii palju bussijuhtide käest õiendada saanud kui pärast seda tasuta-tasuga sõidujama.

Kasutan aastaid sõidukaarti - Tallinnas mugav ja kohalikus bussis ka. Elan nimelt Rakverest 5 km. kaugusel ja pilet maksab 65 senti. Kunagi maksis muidugi vähem, kunagi maksis palju vähem. Meelde tuli 10 kop. mis enne krooni muutus 10 rublaks. Millegipärast ei meenu krooni hinnad.

Aga mitte sellest ei tahtnud ma rääkida vaid hoopis juhtide pahameelest kogu süsteemi vastu, mis tahes tahtmatult laieneb sõitjatele-klientidele. Kõik algas pärast jaani, kui mingid tropid olid vastu võtnud seaduse nulleurose piletiga sõitmiseks. Teised tropid täiendasid seadust ning arvasid, et Lääne-Virumaal vajavad lisaks noortele kuni 19 tasuta sõitu  vanurid alates 63 eluaastast. Ainult. Ja loomulikult teatud liinidel.
Meenutan:

Nulleurone bussipilet hakkab 1. juulist kehtima avaliku teenindamise lepingute alusel teostatavate maakonna- ja naabermaakonda ühendavatel bussiliinidel, kui lepingut haldav ühistranspordikeskus selleks soovi avaldab. Nulleurone bussipilet ei laiene kommertsalustel sõitvatele bussiliinidele, rongidele, parvlaevadele, lennukitele ega kohalike omavalitsuste poolt hallatavatel liinidel. 

 Lihtne - muidugi mitte.

Nulleurose bussipiletiga saavad sõita kõik, kes on bussist või muudest müügipunktidest ostnud kuni kaks eurot maksva ühiskaardi ning enda sõidu valideerinud. Ühiskaarti ei pea isikustama. Ühiskaart on ristkasutatav ehk kehtib kõigis nulleurose pileti üle võtnud maakondades.

Nulleurose piletiga busside esiukse juures on vastav silt.

 Lihtne - muidugi mitte.

Vabariigi Valitsuse tegevuskavas on ühe olulise punktina välja toodud nulleurose bussipileti kehtestamine kõikidel avaliku teenindamise lepingute alusel teostatavate maakonna- ja naabermaakonda ühendavatel bussiliinidel. Selle eesmärgiks on võimaldada maapiirkondades elavatel inimestele pääseda ligi töökohtadele ja teenusetele ilma, et inimene peaks kütuse või bussipileti peale kulutama suure osa oma palgast.

 Lihtne - muidugi mitte.

Olen soodustingimustel vanaduspensionär. Tallinnas sõidan ühistranspordis isikustatud kaardiga ja lunastan sooduspileti 55 senti. Kui kunagi 65 saan, siis hakkan saama tasuta sõita. OK- selge. valideerin kaardi ja keegi ei õienda.

Aga mis algas kodulinna bussides juulist ja jätkub variatsioonidega ilmselt 28 novembrini :)
Dialoog:
M (mina): palun üks pilet kaardiga Rakverre.
PB (püüdlik bussijuht) vajutab klahve. Ilmub kiri: sõiduõiguseta.
M: mul peaks kaardil raha olema?
PB: a kas te siis pole veel pensionär?
M: olen kül.
PB: ????
M: aga ma pole veel 63.
PB piidleb mind. Bussitäis rahvast ka. No et kuidas see mutt siis välja näeb? Tõmban pea mantlikrae varju.
Pärast teist katset ost õnnestub.

Järgmiseks päevaks õpin ära.
M: palun üks pilet Rakverre. Kaardiga. Raha eest. Oehh.
ÜB (ükskõikne bussijuht): ei tõsta õnneks pilku ja saan enda pileti.
Jee, õnnestus.

Aga see ei pea nii jääma.
Kasutan eelmist varianti, ainult marsruut teine.
VHB (vastik hajameelne või kurt  bussijuht) toimetab aparaadis midagi. Asetan kaardi. Seejärel tõstab juht pilgu. kaardiga???
M: kaardiga jah.
VHB: aga ma juba trükkisin teile sularaha pileti. Kas teil sularaha pole? Ja vaatab mind süüdistaval pilgul.
Sõit toimus Rakverest Väike Maarjasse. Pileti maksumus 2 eurot.
Mul oli küll 20 eurone aga ma ei kavatsenud lasta enda rahakotti metallikilo võrra raskemaks teha.
M: kahjuks ei ole.
Ootan.
Välja minnes öeldakse mulle, õieti visatakse näkku: no eks te saage siis rikkaks.

Pole saanud. Igas kuus kergendan kukrut nn. tasuta sõidu peale 30-40 euro ringis. Pluss nn. meelelahutustakso 5 euri. Mis see veel on? See on see kui soovin minna kuhugi, kust tuleb koju sõita pärast 19.30. Ja see ongi normaalne. Kui sõidad, siis maksa. Normaalseks pean ka seda, et mitteteenivad ehk lapsed tasuta sõita saavad.

Ühel korral kasutasin sõna "rahapilet" . Arvasin, et kui teistel on nullpilet, siis võiks minu oma  olla  rahapilet.
Aga ma  sain sõimata: sellist piletit pole olemas!
See on ainult paberilipakas.
Seekord polnud mina nõus. Võib olla on see bussijuhile paberilipakas, aga mulle on see konkreetne summa minu kaardilt.

Need on ainult mõned seigad, mis meenusid.

Nii me siis sõidame. Ikka päev korraga vananemisele lähemale. Sest siis on sõidul lõpp. Valdavalt pisikestesse bussidesse, kus pagasiruumi pole, tugiraam-käimisraam ei mahu.

Et mitte kultuurikaugeks jääda blogimaastikul, siis nähtud filmid:
Rääkimata lugu (Astrid Lindgreni elust)
Bohemian Rhapsody (Freddy Mercuri elust)
Tuulte tahutud maa (Eestimaa põtrade elust)


10 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

o sancta simplicitas!
Usk, lootus ja armastus ei kehti enam meie moondunud maailmas. Usk pidi olema vaid nõdrameelsete jaoks, lootus on lollide lohutus ning armastuse kohta küsitakse, et mis see veel on ja palju ta maksab...

Bianka ütles ...

Meil on maakonnaliinidel tasuta sõit alates 60st, ja lihtsalt pole see meilgi sujunud. Nüüd juba läheb ludinal, aga algul sain ikka bussijuhilt pahandada, kui kaardi viibutamine ei andnud tasuta sõiduõigust. Öeldi, et peab kaardi isikustama. No mina olin seda teinud ja mõnes teises bussis asi ka kehtis. Aga no mis sa Juhiga ikka vaidled, noogutasin alandlikult ja mulle trükiti 0-rahaga pilet.

Sellest ma kahjuks kuidagi aru ei saanud, missugustel liinidel see tasuta õigus ei kehti. See liin, millega mina sõidan, on firma Samat teenindada. Oleks ju nagu kommertsliin, aga ometi kehtib tasuta sõidu õigus.

Kaamos ütles ...

Ahah, siis see oli ikkagi sinu sõrm, mis pärast Mercury-filmi kinost väljudes mulle ukselingi asemel näppu jäi....:D

Emmeliina ütles ...

oi, Kaamos, sellepärast siis käsi soojaks läks...
Bianka-ah teil on siis sedasi, et vanadust noorenduse poole lükatud :) meile sõidab vaid üks buss ja seegi ida poolt kuhu kirjutatud TASUTA.

Eile täiendasin pileti ostmise tarkvara: palun üks täispilet! Toimis, kuigi meie liinil poolt piletit pole :P

päevalill ütles ...

Positiivset on vahel harva ka. Meie vana tuttav bussijuht, mitte just suu peale kukkunu, juhtus sõitma seda rahvastatud populaarse kellaaja liini. Olin siis krapsakas ja laususin poole minu viimaste kuude eluloost- et tasuta ja pensionär ja täpselt sinna peatusse. Oli see kõige pimedam ja vihmasem päev. Ja kui siis terve bussitäis piidles, kes on see pensionär, kelle punased kummikud ära mainiti! Jutt jätkus tükk aega korraliku pensionäri outfitist ja punased kummikud on 1 osa. Aga mõned eakamad-eks nad ole küll minust nooremad, lihtsalt ei näe välja sellised- bussijuhid on nii negatiivsed ja pahased, et nad liinidel rahvast peavad vedama... Aga mis sa hing teed, kui näiteks öövahi tööd pole ja ju nii rumal inimene pole turvatööks ka kõlbulik... Ju neil on veel pensioniiga saavutamata.

Emmeliina ütles ...

Päevalill, teema ei taha ega taha lõppeda. M (63) eile kohalikus bussis sai lausa mõnitada, et ei osanud kaarti validaatorile niimoodi asetada, et bussijuht talle 0 pileti väljastada saaks. ka ei saanud M, kes teostab kaardimakseseid seni ainult Tallinna ühistranspordis aru, et külakohas tuleb ka peatus öelda. Tema arvas, et nagu pealinnas - näitad kaarti, et 0 pilet ning sõidad kuhu tahad.:)))

Nii - üks päev siis veel nullini.

Emmeliina ütles ...

ah jaa, selles viimases nn. vihastamise bussis oli esimene iste nööriga eraldatud. Järgi olid jäänud meeste riided ja müts. Ilmselt bussijuhi omad. Umbes nii nagu oleks viimane invaliid sealt kiiruga lahkunud..Ma ka ei hakanud nööri alt läbi pugema.

Aga tasuta sõiduni on veel aega tund ja 42 minutit.

päevalill ütles ...

Palju õnne! Kuidas läheb bussides? Jäi Sulle varem ütlemata, et ega soliidses eas reisijatel arusaamatused olemata jää! Laupäeval olin osaline ebamugavas JOKK skeemis(stseenis). Tudust peab jõudma buss 15.05 Rakverre. 15.00 sõidab buss Rakverest Sõmerule. No võib jõuda, võib mitte. Ükskord sel sügisel oli sama situatsioon ja jõudsin täpselt ühest bussist teise. Seekord olin ainuke reisija. Bussijuht vist see, kes seda liini tihti ei sõida. Küsisin nagu muuseas, et ehk jõuame ikka nii Rakverre, et saan 3-se bussi peale. Kehitab õlgu. Aga siis vaatab graafikut ja ütleb ,et ei jõua, kuna aeg 15.05. Et tema ei tohi kiiremini sõita, võimalus on neid kontrollida ja siis pahandus. Õige. Aga kui ma poleks juttu teinud, ta vist poleks graafikut uurinud ega viitsinud nii täpselt jokutades sõita. See, et nad Sõmeru kandis sõidavad graafikust nii ees kui taga, ei tähenda ju korrektsele juhile midagi. Nii me siis vaid kahekesi kulgesime täpses graafikus Rakverre. Muidugi oli minu 3-ne buss läinud, ilmselt nägin valgusfoori juures veel saba! Päris koomiline oli! Tragikoomiline, kui olnuks vaja kaugemale sõita, kuhu rahakott taksoarvet ei luba . Järgmisel päeval seoses Urmas Alender 65-ga kuulsin oma 3 korda laulu Viimasel ajal saab Eestimaal hirmus palju nalja! Aga naljad alles esmaspäeval algasid! Ju Juhan Viiding tundis ette padurahvuslaste ja enda sugulaste võimsaid väljaastumisi!

Emmeliina ütles ...

No nüüd on ta siis käes. Õnn õuel ja kokkuhoid missugune. Loomulikult algas jamadega. Mul kolm aastat isikustatud sõidukaart, kasutan seda Tallinnas, kus penskaril ühistranspordis 55 senti ots. Mõtlesin iseenese tarkusest, et meie e-riigis teab kaart ise, et olen nüüd 63. Ei teadnud. Tuli eur maksta ja siis teadis kohe.
Olen sellest poole aasta meie maakonna bussisõidu jamast nii tüdinenud. Ja kõik ainult sellepärast, et meie kohalikud valitsejad tundsid, et nad on nutikamad.

Aga nüüd kokkuhoiust sõidurindel: tavaliselt kasutan Rakverre sõiduks Ida-Virumaa tasuta bussi. Mitte kokkuhoiust, vaid kellaajast tingituna. Reedel tasulisega sõites kaart veel ei teadnud kui vana ma olen. Maarjasse sain juba kokkuhoiu 1.55. Tagasi hoidsin kokku 2. (kallim buss) Ja eile 1.04. Nii ma rikastun jõulule vastu.

tegelinski ütles ...

Meie kohalikul liinil on küll kuldne bussijuht, soodne tasuta pilet ja rongiliiklusega sobitatud kellaajad!