neljapäev, 24. oktoober 2019

Tassi täitmas



Sissejuhatus, ehk kuidas sisustada koolivaheaega
Andsin endale lubaduse, et ei tari Humanast ega kusagilt mujalt koju ühtegi hilpu enne, kui vanad sorteeritud, kõlblikud kotti topitud ja uuesti ringlusse antud. Tingimuseks seadsin, et  neljas kapis peab tekkima vähemalt pool tühja õhu ja uute lootustega täidetud ruumi.
Nagu te aru saate olen šopahoolik. Kuid minu šoppamine piirdub taaskasutusega. Ainult teise ringi poodidest leian ma hinna ja kvaliteedi suhtes sobivaid kehakatteid.
Miks? Sest tänapäeva kiirmoe materjalid ei kõlba valdavalt niitide ja õmblustega kokku: kisub siit, lokib sealt ja hargeneb ka. Aga uute pärisasjade hinnad tunduvad mulle kõrged ning minu atraktiivsust ihkav hing ei suuda valdavalt pikka aega ühte ja sama ürpi kanda. Värvide ja materjali suhtes olen ülitundlik ja võin lausa tund enne väljaminekut kogu garderoobi ümber mängida.
Nii ma siis tekitan täna seda ruumi. Kergelt tulevad need riided, aga raskelt lähevad.

Õppida õppida õppida
Valisin väga hea koolituse, sest olen juba nii vana, et kehva peale pole mõtet tagumikutunde kulutada.  Konspekt on veel ümber töötamata, tegelikult peaks ka koolitaja kahe eelmise koolituse pärlid kokku koguma. Seekordne teema: Suhted ja sõltuvused ja väikses kirjas lisatud: Kuidas saada paremaks suhtesõltlaseks? Kutsub ju kuulama? Esimese lausena panin kirja:
P (koolitaja ehk Ärataja nagu ta ennast nimetab): Miks ma olen rõõmus? Sellepärast, et ma toitun teist. Mulle lihtsalt nii väga meeldivad  inimesed.
M (mina endale): kellest ta räägib? Kust ta teab?
P: minu koolitusel jätke oma telefonid välja lülitamata, võite ringi kõndida, võite ära kõndida, jooge vett, see on aju toit ja haigutage ning vastake alati "jaa" kui ma küsin.
Edasi rääkisime lastest, nende hirmudest ja virtuaalmaailmast ja jõudsime üheskoos tõdemuseni, et sõltuvust ei ole olemas. Positiivne e. vastand sellele on ühendus. Ma loon kontakti arvutiga-telekaga, nutikaga-toiduga-joogiga...Ühendust pole vaja kurjalt katkestada, vaid asendada. Kui lastel on hirme ja üksindust (ja tänapäeva lastel on seda palju) , siis need tekitavad ajus tühjad kohad, mida ei saa täita. Jaa!

Kultuuri kah
Seitse nädalat polnud Kalamajabrannet silmast silma näinud. Pikad telefonivestlused hakkasid lühikeseks jääma, kaugeneda on kerge, kui kumbki ajab oma rida.
Sellepärast võtsin tänuga vastu pileti ainulaadsele etendusele Tondiraba Jäähallis. "Ballett for Life" - kummardus Freddy Mercuryle ja ansamblile Queen. Bejart Ballet Lausanne. Balletietendust reklaamiti kui sensatsiooni eesti kultuurielus, mis on maiuspalakas kõigile balleti -  ja kaasaegse tantsu austajatele. Tutvustusest sain teada, et Queeni hitid on ootamatult sobitatud Mozarti teostega, kes oli samuti oma aja rockstaar ja suri noorelt!
Minu jaoks oli see maailmaklass. Kui midagi endale ette heita, siis laulusõnade mittemõistmist, umbingliskeelne nagu ma olen. Huvitav, kas keegi on üldse Queeni laule püüdnud eesti keelde tõlkida või vähemalt mõtestada?

Tänureis Riiga 
Poeg 2 ja Mini haarasid mu kaasa. Muidugi koos lapselapsega. Auto oli edasi-tagasi sõidu aja nutivaba. Kumbki ots 4,5 tundi. Mõtlesime igasuguseid mänge, et 10 aastast köita. naljatasime, et läti keeles on iga sõna lõpus "S". Tagasiteel küsis 10,5 a. Mariann: kas me oleme ikka veel Lätias?

 Riias oli Minil silmade kontroll ja meil lihtsalt lõbus. Pärast kontrolli oli Minil ka lõbus. Alustasime pisikesest "heatuju" kohvikust, kust pääses otse pargis asuvale mänguväljakule. No tekitab ju tuju, vaadake ise!
Ja muidugi hinnad! Ei hakka mitte võrdlema.
Laua all sai isegi pedaalitada ning sõnumi kaasa võtta.

Kuna Poeg sammus mööda vanalinna nagu koduse provintsilinna tänavatel, siis meie kolm ainult järgnesime talle suud ja silmad pärani. Nii väga meeldis!

Üks lemmik-kuju ehk "Bremeni linna moosekandid" andis naeruainet, et kes meist on kes?
....
Kuus aastat tagasi arvasin teadvat, et kes  olen. Nüüd upitaks pigem ülespoole.


Ilm toetas päeva, sooja 15 kraadi. Värvide plejaad oli juba veidi kuhtunud, kuid ikka veel kaunis. Mariann soovis väga laevale, aga siis leppis 5D kinoga. 

Piduliku söömaaja sooritasime "õiglaste hindade restoranis"
Huvitav paik, noored teadsid. Kohamaks 3 euroraha ja tuunikala filee 7.- Pole peente kohtade külastaja, aga Mini ütles, et meil provintsilinn kõige kallimas kohas maksaks see praad 20. Meie aga viibisime Riia vanalinnas.
Südaööks jõudsime koju. Rekaid oli alguses teel palju, aga pärast Pärnut liiklus vaibus olematuks. Ikkagi esmaspäeva hilisõhtu. Olen tänulik, kallid sellise päeva eest!

Vaheaeg kestab veel !

5 kommentaari:

Emmeliina ütles ...

Eile koolitas meid eripedagoog-logopeed Lena Jaago. Teemaks: Ka tavalistel lastel on probleemid. Osavõtjaid oli noortest vanematest vanaemadeni ja isegi üks vanavanaema. Üks isa oli ka. Alustasime nagu ikka algusest st. nullist ja jõudsime lasteaia lõpuni ehk kooliküpsuseni. Sekka näiteid koolielust-valust. Kõik osavõtjad jäävad järge ootama.

Mõned üleskirjutised:
imikutele ja väikelastele on väga vajalik rütmiline elukorraldus ja emade kohalolek. Laps on meeleorgan.
mida varem asjad viltu lähevad, seda raskem on seda korrigeerida.
oma emotsiooni ei tohi raskete lastega juurde lisada
liiga intellektuaalne õpe teeb lapse närviliseks, õpe läbi matkimise
hiljem, koolis ei tule matemaatika välja, sest lapse elu pole olnud loogiline nagu vanal ajal.
lasteaed on ära võtnud vanema ja vanavanema rolli
tundekasvatuse olulisem osa on lugude rääkimine
mänguasjad olgu loovad, asjad, mis on väga valmis lammutatakse ära
kui puudub hingetoit, siis lapse aju areneb teistmoodi
anna lapsele lihtsaid vastuseid
õpetage enne kirjutama ja siis lugema - see on loomupärasem, sest seda, kuidas lapsed tegelikult õpivad, me ei tea.

Kooliminejal peavad olema sotsiaalsed baasoskused, mille kujundavad eelkõige vanemad ja toetab lasteaed:
1.kuulamisoskus-see toetab lapse loogilist kõnet, lõpetage rööprähklemine
2.vestlemisoskus -otsa vaatamine, verbaalne korraldus ei aita
3.julgus abi küsida
4.toimetulek negatiivsete tunnetega
5.teiste tunnete mõistmine
6. kuuletumine. Lapsed ei pea otsustama, otsustab täiskasvanu, sest muidu algab manipuleerimine. Piirid aitavad lapsel kasvada. kuuletumine aitab hiljem reguleeruda koolis, kooselus, kollektiivis

Lapsevanemad peavad olema vastutavad täiskasvanud, aga noored vanemad tahavad olla laste sõbrad. uus suund on tekkinud "ülehoolitsemise" näol.

Muud oskused (kirjutamine, lugemine, arvutamine) tulevad koolis.
Kui oskus ei taha kujuneda, siis tuleb mõelda, et kas see on eakohane.
Ühe oskuse kujundamine võtab väga palju aega
Pingutust tuleb hinnata (erinev kujundlik hindamine)

Praegusaja tavalastel on sotsiaalsed oskused nõrgad.

Lõpuks lisas koolitaja mulle magusa lause: loeng ei käi HEV laste kohta - see on hoopis teine teema.

ühe lingi panen ka, ma ei tea, kas avaneb
https://virumaateataja.postimees.ee/6403800/lena-jaago-kui-vanem-on-kooli-suhtes-sisemiselt-arev-on-seda-ka-laps





Kaur ütles ...

Hah, ma ka olen koolitusi pidanud ja alustanud sellega, et "kui mu jutt on igav, siis võite vabalt facebookis istuda või arvutis kaarte laduda, ma ei pahanda" :)

kertu ütles ...

sa peaks omakorda loengu edasi andma. põnevad kokkuvõtvad punktid, aga tahaks aina juurde küsida/täpsustada.

päevalill ütles ...

Ongi koolivaheaeg läbi! Jõudsin ka sellelt musta värvi taldrikult süüa!

Emmeliina ütles ...

Päevalill - ikkagi Liivimaa pealinn :)

Kertu - Pille Kriisa ütleski, et ainult siis on kulutatud ajast kasu, kui kellelegi on ümber jutustada. Kuna mul kohe ei olnud sobivat inimest võtta, siis panin veidi kirja.
Loodan, et saan mõlemat ka edaspidi kuulata.

Kaur - mehed ongi neis asjus nutikamad, kahjuks minu valdkonnas harvad koolitajad. Vähemalt eesti mehed.